۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر

همایش نقش نوآوری و خلاقیت در اقتصاد مقاومتی برگزار شد

به گزارش خبرنگار شبکه خبری ICTPRESS؛ مرتضی براری در همایش نقش نوآوری و خلاقیت که روز دوشنبه 13 اردیبهشت در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد؛ گفت: نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای برنامه‌های اقتصادی بسیار مهم و حیاتی است.

وی گفت: باید در جهت تولید محتوای کارآمد و منطبق با فرهنگ اسلامی و ایرانی تلاش کنیم و سعی کنیم تا فضای کسب و کار را توسعه دهیم. در کنار آن توجه به کسب و کارهای دانش بنیان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

براری در ادامه افزود: در سال 2012 سهم اقتصاد ICT در دنیا 2650 میلیار یورو بوده است و در سال 2015 این رقم به 3500 میلیارد یورو رسید. طبق پیش‌بینیها این رقم تا سال 2020 به 5000 میلیارد یورو میرسد.

حال ما باید ببینیم که اقتصاد ما از این رقم چقدر سهم دارد. گفته میشود سهم ارتباطات از اقتصاد 60 درصد و سهم فناوری اطلاعات 40 درصد است. اما با رشد فناوری و سمت و سوی آن؛ بزودی شاهد کاهش سعم ارتباطات به کمتر از ۲۰ درصد خواهیم بود در حالیکه سهم فناوری اطلاعات با جهش قابل ملاحظه به بیشتر از 80 درصد میرسد. اتفاقی که میتواند برای کشور فرصت مغتنمی باشد تا با سرعت خوبی به اهداف خود دست یابد.

براری به رکود موجود در کشور و وضعیت صنعت ICT اشاره کرد و گفت: با وجود شرایط رکود در چند سال اخیر شاهد بودیم که میزان درآمد ICT از 21 هزار میلیارد تومان به 39 هزار میلیارد تومان رسیده است و پیش‌بینی میشود در برنامه ششم توسعه این رقم به 90 هزار میلیارد تومان برسد.

 

 

 

 

موسویان، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، از نوآوری بعنوان موتور محرک پیشرفت و توسعه اقتصادی یاد کرد و گفت: دولت باید مشوق نوآوری باشد. فناوری میتواند فرصت های شغلی جدیدی را برای کشور به وجود بیاورد، باید در این خصوص متناسب با شرایط بومی کشور از فناوری استفاده کنیم و هزینه‌ها را کاهش دهیم.

وی در ادامه از دسترسی به اطلاعات بعنوان نقش تعیین کننده در تعاملات اشاره کرد و گفت: نباید نگران به خطر افتادن امنیت کشور به دلیل دسترسی افراد به اطلاعات باشیم و باید دنبال راهکاری دیگری برای مقابله با این پدیده باشیم.

فریدون قاسم زاده، مدیرعامل شرکت افرانت به سهم 90 درصدی ICT در رشد تولید ناخالص داخلی کشورها اشاره کرد و گفت: ۹۰ درصد مشارکت در رشد GDP بصورت مستقیم یا غیرمستقیم توسط از محل شرکتهای ICT نشأت میگیرد. در دنیای امروز بیشتر از 70 درصد صنایع به IT متکی هستند.

وی گفت: برای حرکت بسمت کسب و کارهای دیجیتال و شکل گیری آنها باید سه فاکتور نیروهای مستعد؛ پهنای باند و محیط کسب و کار فراهم باشد. کشور ما از این لحاظ فرصت بسیار خوبی برای پیشرفت دارد. حدود 40 درصد از جمعیت کشور بین 20 تا 40 سال سن دارند و این زمینه مناسبی برای فعالیت شرکتهای دانش بنیان است.

کشور ما در حال حاضر دارای ترکیب جنسیتی و سنی فوق‌العاده‌ای است. اما باید به این مسئله توجه کنیم که این شرایط همیشگی نیست.

قاسم‌زاده گفت: کشور ما دارای بیشترین تعداد کاربران اینترنت در سطح منطقه است و باید از این شرایط استفاده کند.

 نیروی انسانی مستعد و محیط کسب و کار مناسب لازمه های اولیه ورود به اقتصاد دیجیتال است. خوشبختانه ایران از نظر ترکیب سنی و جنسیتی وضعیت مطلوبی دارد چراکه درحال حاضر 40 درصد جمعیت ایران بین 20 تا 40 سال هستند که بهترین سن برای ورود به کسب وکارهای دانش بنیان نیز همین سن است.

وی نگاه دولت یازدهم نسبت به اینترنت و فضای مجازی را امیدوارکننده ارزیابی کرد و گفت: در طول سه سال حضور دولت یازدهم پهنای باند اینترنت کشور 8 برابر افزایش یافته که عدد قابل توجهی است.

این استاد دانشگاه در ادامه بر لزوم کارآفرینی و حضور فعالانه جوانان در عرصه کسب وکار دانش بنیان تاکید کرد و افزود: در حال حاضر فرهنگ حمایتی از کارآفرینان در کشور مناسب احوال انها نیست. ارائه تسهیلات با نرخ بهره بالا و دریافت مالیات از آنها نه تنها موجب رشد و توسعه این بخش نمی شود بلکه باعث می شود به تدریج از صحنه خارج گردند.

قاسم زاده یادآور شد: دولت باید کمترین مداخله و بیشترین حمایت را از فعالان این حوزه داشته باشد.

طبق گفته وی بنگاه های دانش بنیان طبق قانون 15 سال معافیت مالیاتی دارند ولی متاسفانه این قانون تاکنون اجرایی نشده و دولت ها از میلیاردها تومان ثروت که می توانستند با اجرایی کردن این قانون به دست آورند، محروم شده اند.

 

اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار ایران با همکاری همراه اول ، سیمنار "نقش نوآوری و خلاقیت در اقتصاد مقاومتی" را با هدف توسعه صادرات محصولات کسب وکارهای نوپا و نوآوردر تاریخ سیزدهم اردیبهشت 95 برگزار کرد.

 


نظرات : 0

ثبت نظر

39946