۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر

رونمایی از مرحله اول دولت الکترونیکی در ایران تا نیمه خرداد 95

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS ، محمود واعظی در همایش فرایند قانونگذاری؛ الزامات و راهکارها با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه آی. سی. تی گفت: یکی از مباحث مهم مسئله پست بود از این رو وزارتخانه در دو سال اخیر به دنبال متحول کردن این بخش بوده و برای همین مسئله ما پست هوشمند را طراحی و راه اندازی کردیم تا خدمات بیشتری به مردم داده شود همچنین پست بانک نیز دارای جایگاه بسیار برجسته ای برای ایجاد رونق کسب و کار و توسعه در روستاها و مناطق محروم است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به نگاه و رویکرددولت یازدهم به مقوله آی.سی.تی گفت: قطعا این حوزه به عنوان پیشران و زیر ساخت توسعه کشور محسوب می شود و در بسیاری از کشورهای پیشرفته نقش مهمی داشته و قطعا زیرساخت توسعه کشور باید مجهز به آی.سی.تی شود همچنین با توجه به این حوزه می توان در جهت توانمندساز کردن بخش های مختلف کشور و بالا بردن بهره وری تلاش کرد از این رو موضوعاتی مانند آی تی می تواند در توسعه خدمات همچون کشاورزی، صنعت و تجارت تأثیرگذار باشد از طرف دیگر توسعه این زیرساخت ها موجب شفاف شدن اقدامات و جلوگیری از تبعیض، فساد و جعل می شود از طرف دیگر توسعه این بخش ها موجب تسهیل شدن امور و ارائه خدمات به مردم می شود.

وی ادامه داد: مهمترین وظیفه وزارت ارتباطات در حوزه فضای مجازی توسعه امکانات و تهیه زیرساخت ها است و بخش های دیگر به مسائل فرهنگی و محتوایی توجه می کنند البته رهبر معظم انقلاب در هفته گذشته مطالبی را در این رابطه مطرح کردند و قطعاً وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در مسائل فرهنگی و تربیتی باید امکانات و تلاش بیشتری را در این بخش به کار گیرد.

واعظی با بیان اینکه فضای مجازی دارای تهدید و فرصت های بسیاری است گفت: قطعا این حوزه یک فرصت محسوب می شود زیرا در دنیای امروز نمی توان بدون این ابزار امور را پیش برد از طرفی دیگر این بخش نیز دارای تهدیداتی است به طوری که در دنیای امروز در فضای مجازی بخش هایی وجود دارد که عملا به تخریب اخلاق و کانون خانواده دامن می زند و ما باید به دنبال آن باشیم که ضمن استفاده از فرصت ها در جهت مقابله با تهدیدات عمل کنیم.

عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به رویکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای افزایش امنیت شبکه در کشور گفت: ما در این رابطه اعتبار مناسبی را از بودجه وزارتخانه اختصاص داده ایم همچنین در بحث صیانت اجتماعی ما به دنبال آن هستیم که با ایجاد یک شبکه پاک زمینه را برای استفاده بهتر مردم فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در دو سال نخست دولت یازدهم اقدامات بسیاری برای توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات صورت گرفت به طوری که در شرایط کنونی پهنای باند در داخل کشور به 4 هزار گیگابایت ارتقاء یافته همچنین در حوزه اینترنت ثابت در ابتدای دولت یازدهم حدود 4 میلیون مشترک وجود داشت که در شرایط کنونی این عدد به 10 میلیون مشترک رسیده همچنین در حوزه اینترنت موبایل در گذشته 200 هزار مشترک فعال بود که در شرایط کنونی ما به 20 میلیون نفر خدمات ارائه می کنیم.

به گزارش آی سی تی پرس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، محمود واعظی با اشاره به نقش حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در اشتغالزایی در کشور گفت: براساس آمارها حدود 17 درصد از فارغ التحصیلان در حوزه آی تی، الکترونیک و کامپیوتر هستند و سالانه حدود 200 هزار نفر در این رشته ها فارغ التحصیل می شوند که باید برای اشتغال آنها برنامه ریزی مناسبی کرد از این رو تلاش بر این است که در سال جاری حدود 100 هزار شغل در حوزه آی تی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها به دنبال آن هستیم که امکانات زیرساختی در حوزه آی تی را در این مناطق افزایش دهیم از این رو در شرایط کنونی همه روستاهای بالای 20 خانوار دارای خطوط تلفن شده اند و تلاش کرده ایم که از سال گذشته اینترنت را به روستاها ببریم و در این رابطه تا کنون حدود 18 هزار روستا به اینترنت متصل شده اند و امسال نیز حدود 12 هزار روستا در دستور کار است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به رویکرد وزارتخانه برای توجه به توسعه ا قتصاد مقاومتی و استفاده از پژوهش های بومی گفت: در حوزه آی.سی.تی و ماهواره به خوبی عمل کرده ایم و در شرایط کنونی به دنبال بومی کردن آنها هستیم و امیدواریم با برنامه ریزی های صورت گرفته تا سه هفته دیگر فاز اول دولت الکترونیک رونمایی شود همچنین براساس برنامه ریزی ها شبکه ملی اطلاعات تا اواسط سال جاری راه اندازی خواهد شد.

واعظی افزود: وزارت ارتباطات همچنین به دنبال توسعه حوزه ماهواره است از این رو ضمن تلاش برای ساخت ماهواره های بومی به دنبال آن هستیم که در جهت توسعه ماهواره های ملی در عرصه بین المللی اقدام کنیم.

نظرات : 0

ثبت نظر

29047