۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر

341 میلیون اوراق بهادار در بازار فرابورس خرید و فروش شد

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، در معاملات 28 اردیبهشت‌ماه بالغ بر 341 میلیون ورقه بهادار در 40 هزار نوبت دادوستد شد و ارزش آن به یک هزار و 624 میلیارد ریال رسید.
در همین حال با رشد 3.69 واحدی شاخص کل فرابورس ایران نسبت به دیروز، آیفکس توانست رقم 804.83 واحد را به ثبت برساند. ذوب آهن اصفهان بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس گذاشت.
امروز اسناد خزانه اسلامی در نماد "اخزا3" با دادوستد 75 هزار ورقه به ارزش 69 میلیارد ریال در صدر بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت قرار گرفت. در 4 نماد اسناد خزانه اسلامی هم در مجموع، 150 میلیارد ریال مبادله شد.
بیشترین حجم و ارزش معاملات بازار در روز جاری متعلق به نماد ذوب آهن اصفهان بود به طوری که 125 میلیون سهم این شرکت به ارزش 395 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.
در بازار اول، 31 میلیون اوراق بهادار به ارزش 52 میلیارد ریال داد و ستد شد که طی آن بالاترین حجم و ارزش معاملات به نام سرمایه‌گذاری سبحان ثبت شد. همین طور، 256 میلیون اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 733میلیارد ریال دست به دست شد و بیشترین حجم و ارزش از آن ذوب آهن  اصفهان شد.
در میان ETFها، صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان، بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد به طوری که حجم معاملات این صندوق امروز به 9 میلیون و 70 هزار ورقه بهادار رسید.
طبق این گزارش، نماد شرکت‌های گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان، بیمه نوین و زغال سنگ طبس بیشترین افزایش قیمت و نماد شرکت‌های نیرو سرمایه، فولاد آلیاژی یزد و بیمه پاسارگاد بالاترین کاهش قیمت را تجربه کردند.
همچنین‏ هر ورقه حق تقدم تسهیلات مسکن ضمن افت قیمت در بازه 800 تا 822 هزار ریال معامله شد و بیشترین افت قیمت مربوط به نماد دی‌ماه 94 بود.
لازم به ذکر است، نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری سبحان برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام در روز پنجشنبه و نمادهای معاملاتی شرکت داروسازی سبحان انکولوژی و شرکت پخش البرز برای برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام در روز شنبه، در پایان معاملات امروز متوقف شد.
علاوه بر این، نماد معاملاتی شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا با توجه به دریافت اطلاعات عملکرد واقعی سال مالی 1394 شرکت مذکور و تغییر با اهمیت نسبت به مبلغ پیش بینی اعلامی و نماد معاملاتی شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا با توجه به دریافت اطلاعات مبنی بر تغییر با اهمیت اطلاعات واقعی سال مالی 1394 متوقف شد.

.................................
شفافیت بازار با نظارت دقیق امکان‌پذیر است
مدیر نظارت و بازرسی بازار فرابورس ایران ضمن تشریح اقدامات نظارتی در خصوص تمامی معاملات، نظارت دقیق را موجب افزایش انگیزه سرمایه‌گذاران، شفافیت بازار و بهبود روند معاملات عنوان کرد.
افسانه اروجی با اشاره به اقدامات مدیریت نظارت و بازرسی بازار فرابورس ایران در راستای شفافیت بازار اظهار داشت: فرایند نظارت بر معاملات در سه مقطع زمانی شامل پیش از آغاز معاملات، حین جلسه معاملاتی و پس از انجام معاملات انجام میشود.
وی یکی از ارزشمندترین دارایی های معنوی واحد نظارت بازار را حافظه تاریخی کامل آن دانست و ادامه داد: در پایان هر روز معاملاتی، کارشناسان نظارت بازار با تحلیل و بررسی روند معاملات نماد، موارد مختلف را ثبت و ضبط میکنند و چنانچه در یک بازه زمانی، اتفاقات به گونه ای رقم بخورد که ناظر از بروز یک تخلف اطمینان نسبی حاصل کند، با استفاده از آن حافظه تاریخی اقدام به کشف تخلف میکند.
مدیر نظارت و بازرسی بازار فرابورس ایران با بیان اینکه نظارت بر عملکرد کارگزاران به صورت دائمی و لحظه‌ای در حال انجام است، تصریح کرد: طی سال 94 بیش از 10 گزارش تخلف در خصوص کارگزاران و همچنین بازارگردان ‌های اوراق با درآمد ثابت به کمیته رسیدگی به تخلفات کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه شده است.
وی با بیان اینکه به منظور رصد دقیق بازار در این مدت بیش از 110 موضوع معامله موارد خاص در نمادهای بورسی و بانکی و بیمه‌ای را از مراجع مربوطه استعلام کردیم، بیان داشت: علاوه بر این برای بررسی تخلفات صورت گرفته و گزارش شده در نمادهای مربوط به بازارهای فرابورس ایران، جلسات کمیته رسیدگی به تخلفات کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار به طور مرتب برگزار میشود.
اروجی در ادامه به پیگیری روند نظارتی به منظور اجرای آرای صادر شده پس از احراز تخلف کارگزاران و همین‌طور نظارت بر اجرای صحیح آرای صادر شده اعم از محرومیت روزانه کارگزاران از معاملات یا ‏محرومیت معامله‌گران اشاره کرد.
وی با اشاره به حضور در ‏‎19‎‏ جلسه کمیته سازش کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در سال گذشته برای بررسی مسائل مورد اختلاف با حضور طرفین دعوی، اضافه کرد: قطعاً نظارت دقیق بر بازار به حداقل رسیدن تخلفات را به دنبال دارد و اعتماد سرمایه‌گذاران را نسبت به ساز و کار بازار افزایش میدهد، بر همین اساس تلاش میکنیم در این زمینه از تمامی ظرفیت‌ها و ابزارهای نظارتی مطابق با قوانین و مقررات استفاده کنیم.

نظرات : 0

ثبت نظر

68940