۱۴۰۳ جمعه ۲۰ مهر

رویداد INOTEX2016 تهران : هنوز در ایران زیست‌بوم نوآوری نداریم

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، در این دوره از برپایی اینوتکس، نمایندگانی از کشورهای بلاروس، ژاپن، هندوستان، آلمان، ایتالیا، یونان، ترکیه،‌ اتریش،‌ لهستان، کره جنوبی، پاکستان و ... در کنار شرکت‌های نوآور ایرانی به چشم میخورند.
فناپ که امسال سومین تجربه حضورش را در اینوتکس دارد، با واحد نوآوری و فناوری خود به نمایشگاه آمده است. کافه آی‌تی، تریگ‌آپ و فاندوران از زیرمجموعه‌های اصلی این واحد محسوب میشوند اما شرکت ابرآروان نیز که یکی از شرکت‌های تحت حمایت این مرکز است برای معرفی خدمات خود در غرفه فناپ حضور دارد.
تمامی شرکت‌های خلاق و نوآور ایرانی و خارجی، امسال در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران، گرد هم آمدند.

معضلی به نام استراتژی بقا
دومین روز از برپایی اینوتکس، همزمان بود با اجرای رویداد "سیلیکون ایران". سیلیکون ایران، روزهای سوم و چهارم خردادماه در سالن کنفرانس خلیج فارس با برگزاری پنل‌های متنوع، میزبان کارآفرینان و علاقمندان به طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه است.
"شتابدهنده"، موضوع یکی از پنل‌های نشست کارآفرینان ایرانی (سیلیکون ایران) بود که به بازگویی تجربه شتابدهنده‌های نوآوری خارجی و داخلی اشاره میکرد.
مصطفی نقی‌پورفر، مدیر واحد نوآوری و فناوری فناپ،‌ احمدرضا مسرور، مدیر شتابدهنده دیموند، حمیدرضا ربیعی، مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف و رضا کلانتری‌نژاد، مدیر آفرینشگاه شزان، اعضای این پنل بودند که به ریاست حسین صابری، معاون توسعه فناوری پارک فناوری پردیس برگزار میشد.
نقی‌پورفر در این نشست، ضمن اشاره به نحوه پیدایش فناپ گفت: این شرکت، سال 1384 با مشارکت چهار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف تاسیس شد و کار خود را از حوزه بانکداری الکترونیکی شروع کرد تا جایی‌که امروز با 18 شرکت زیرمجموعه و دو هزار و 300 نفر پرسنل، در حوزه‌های استراتژیک دیگری نظیر پرداخت و تجارت الکترونیکی، تلکام، خدمات عمومی و سلامت الکترونیکی و راهکارهای کلان سازمانی به فعالیت خود ادامه میدهد.
وی افزود: مرکز نوآوری فناپ از سال 92 برای تکمیل زنجیره ارزش نوآوری و کمک به توسعه کسب‌وکارهای گروه شکل گرفت. آذرماه همان سال نیز مفهوم کافه آی‌تی پدیدار شد تا محلی برای مراوده و ملاقات افراد با نخبگان آی‌تی و پخته‌تر کردن ایده‌هایشان در محیطی دوستانه باشد.
وی گفت: کافه‌ آی‌تی به عنوان اولین حلقه، دی‌ماه 92 افتتاح شد و در طول این مدت توانسته است به بیش از پنج هزار نفر خدمات بدهد و دو هزار نفر نیز تاکنون به عضویت این کافه درآمدند.
وی در ادامه به شکل‌گیری مرکز شتابدهی تریگ‌آپ اشاره کرد و گفت: در چرخه‌ای که سال گذشته در این مرکز آغاز شد، 193 ایده به ثبت رسید، 22 ایده به مرحله پیش‌شتابدهی راه یافت که از مجموع آنها هشت ایده در سال 94 انتخاب شد.
نقی‌پورفر ادامه داد: در حال حاضر هفت تیم در مرکز شتابدهی تریگ‌آپ حضور دارند که اواسط خردادماه با برگزاری رویدادی، به معرفی خدمات و محصولات خود برای جذب سرمایه‌گذار خواهند پرداخت.
مدیر واحد نوآوری و فناوری فناپ معتقد است: صرف‌نظر از مراکز شتابدهی به عناصر دیگری نظیر شبکه سرمایه‌گذار، شبکه مربیان،‌ محتوای آموزشی و ... نیاز هست.
وی خاطرنشان کرد: بازار و استراتژی بقا از جمله مشکلات جدی استارت‌آپ‌هاست و تریگ‌آپ از معدود شتابدهنده‌هایی است که بازار را در اختیار دارد.
در ادامه کلانتری‌نژاد در این نشست روایتی از شکل‌گیری آفرینشگاه شزان ارائه داد و به این نکته اشاره کرد که همواره فاصله‌ای عمیق هست میان خروجی مراکز دانشگاهی و آنچه که در بازار قابلیت تبدیل شدن به ارزش را دارد.
نام "شزان" که در فرهنگستان ادب و علوم فارسی به ثبت رسیده، مخففی از واژه‌های شناختی، زیستی، اطلاعات و نانو است.
وی گفت: درب آفرینشگاه شزان‌ همیشه به روی تیم‌های صاحب ایده باز است.
صندوق توسعه صنایع نوین پارک فناوری پردیس به همراه مجموعه سرآوا پارس، سرمایه‌گذاران اصلی شزان را تشکیل میدهند.
در ادامه احمدرضا مسرور نیز به عنوان مدیر شتابدهنده دیموند، به تاریخچه پیدایش دیموند که به اردیبهشت‌ماه 1393 بازمیگردد، اشاره‌ کرد.
وی افزود: اوایل تصور ما این بود که در طول 10 هفته میتوان روی ایده‌ها برای تبدیل شدن به شرکت کار کرد، اما در طول مسیر، برنامه‌مان را تغییر دادیم و به فرآیندی 9 ماهه رسیدیم و دریافتیم که بیش از ایده باید روی تیم سرمایه‌گذاری کنیم.
مسرور ادامه داد: تیم در کنار اینکه باید محصول اولیه داشته باشد، باید کوچک بوده و بتواند نیازهای اولیه خود را تامین کند.
وی گفت: مرحله پیش‌شتابدهی در دیموند سه ماه به طول می‌انجامد و مبلغی که روی تیم سرمایه‌گذاری میشود از این بازه زمانی به بعد است. کمترین سرمایه‌گذاری که تا به حال توسط دیموند انجام شده 30 میلیون تومان و بالاترین رقم سرمایه‌گذاری نیز 160 میلیون تومان بوده است.
وی در ادامه توضیحات خود گفت: در طول فعالیت‌مان، 450 ایده دریافت کردیم که از این تعداد، 33 ایده به مرحله پیش‌شتابدهی راه یافتند و از مجموع آنها نیز روی پنج ایده تا به حال سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.
مدیر شتابدهنده دیموند افزود: خروج تیم‌ها از شتابدهنده‌ها و آشنا نبودن مربیان خارجی با زیرساخت‌های بومی ایران از جمله چالش‌های ما است.
مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه شریف نیز در ادامه به این موضوع اشاره کرد که کارآفرینی یک زیست‌بوم است که درون محیطی قرار میگیرد که برای آن آمادگی وجود دارد، در این زیست‌بوم، نیروی انسانی، آموزش، قوانین، خلاقیت و نوآوری وجود دارد.
وی افزود: تمام مدل‌هایی که در دنیا هستند، منطبق بر زیست‌بوم خودشان توسعه یافتند. بدین‌معنا که اگر سیلیکون‌ولی موفق بوده دلیلی نمیشود که در ایران نیز موفقیت‌آمیز باشد. باید با واقعیت‌ها و بازارهای بومی منطبق شود نه آنکه یک تقلید محض باشد.
ربیعی همچنین به مساله فرهنگ به عنوان یکی از عناصر اصلی پذیرش کارآفرینان و صاحبان ایده‌های خلاقانه در ایران اشاره کرد و خلأ آن را در جامعه ما محسوس دانست.

اتودی از نوآوری
اما عصر دیروز پنل دیگری با موضوع نوآوری و تحت عنوان "روش‌های مدیریت نوآوری در شرکت‌های نوآور" در سالن کنفرانس خلیج فارس برگزار شد که شهاب جوانمردی، مدیرعامل فناپ یکی از اعضای این پنل بود.
جوانمردی در این نشست گفت: طی سال‌های قبل با یک‌سری طرح و ایده اولیه، کارهایی را شروع کردیم و در ادامه دوستان نوآوری را به مجموعه فناپ اضافه کردیم، شاید در هفت سال اول فعالیت به واسطه تزریق افکار گوناگون از منظر فناوری و بازار،‌ اصلا دغدغه نوآوری را نداشتیم، اما به مرور با چالش مواجه شدیم و دریافتیم که سرعت ما برای رسیدن به محصول و خدمت جدید با شرایط گذشته چندان قابل مقایسه نیست.
وی افزود: مترصد این شدیم که بخواهیم سازوکارها را از آنچه که به‌صورت عادی در مجموعه جریان دارد با حوزه نوآوری عجین کنیم.
وی گفت: عمدتا شرکت‌های حوزه فناوری و آی‌تی به واسطه طول عمر کوتاه و پشتوانه تجربی اندک با چالش جدی‌تری در حوزه نوآوری مواجه هستند. بنابراین در فناپ برنامه‌ریزی استراتژیک در حوزه‌های 6گانه‌ای انجام و حوزه‌های پیش‌نگر طی سه تا پنج سال آینده نیز مشخص شد.
حتی انتظار درآمدی فناپ نیز معلوم شد، اما همه اینها اسانسی میخواهد که بتواند تداوم حیات مجموعه را تضمین کند و بازخوردهای لازم را به موقع به ما بدهد.
مدیرعامل فناپ ادامه داد: ما یک اتودی از نسخه نوآوری فناپ برای مسایل پیش رویمان زدیم. مثلا پاتوق نوآوری را برای کارشناسان خودمان و تیم‌های نوآور ایجاد کردیم. در ادامه با پیداش مرکز شتابدهی تریگ‌آپ، فرصتی برای مربی‌گری طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه به وجود آوردیم.
جوانمردی معتقد است: هر بنگاهی، پیش از هر چیز باید به دور از پرستیژ نوآوری، راجع به الزام و چگونگی تناسب کاری که میخواهد انجام دهد و انتظاراتش از عایدی آن برآوری داشته باشد. باید بتواند با چالش‌های سرمایه انسانی، سرمایه‌پذیری و ... روبه‌رو شود تا این جریان تبدیل به حرکتی رشدیابنده برای تشکیل یک زیست‌بوم یا اکوسیستم شود، اما باید گفت در ایران هنوز این زیست‌بوم وجود ندارد و صرفا اتودهایی از آن زده شده است.

 

 

 

 

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

64804