۱۴۰۳ جمعه ۲۰ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه 8 خرداد

ICTPRESS گزارش میدهد :

خبر:  تئوری تازه محققان هاروارد درباره آلزایمر
محققان دانشگاه هاروارد تئوری تازه ای درباره آلزایمر مطرح کردند که در صورت درستی، درک ما را از این بیماری دگرگون خواهد کرد.
محققان این دانشگاه بر این باورند که سیستم ایمنی بدن ممکن است نقش کلیدی در پیشرفت آلزایمر داشته باشد. در این بیماری افراد حافظه خود را به تدریج از دست میدهند که در نهایت با عواقب مرگباری منجر همراه میشود.
پروتئینی موسوم به "آمیلوئید بتا" که تصور میشود فاکتور منفی در بیمار آلزایمر باشد نقش مثبتی در مقابله با باکتریها و قارچها در موشهای آزمایشگاهی، کرمها و قارچها ایفا میکند.
این تئوری جدید که جزئیات آن در نشریه Science Translational Medicine منتشر شده نشان میدهد با فرض اینکه عملکرد این پروتئین در انسانها نیز مشابه موشهای آزمایشگاهی باشد نابودی آمیلوئید بتا میتواند خطرناک باشد. نکته قابل تأمل این است که هم اکنون برخی داروهایی که برای درمان آلزایمر تجویز میشوند عملا این پروتئین را نابود میکنند.
اما در نقطه مقابل باید به نگرشهای درمانی متفاوتی توجه کرد که در آنها سیستم ایمنی بدن تحریک میشوند. به باور دانشمندان این دسته از نگرشهای درمانی ایمن تر و مؤثرتر محسوب میشوند.
محققان دانشگاه هاروارد دریافته اند که آمیلوئید بتا به نوعی روشن کننده یک آتش است، در ظاهر امر شاید اینگونه به نظر برسد که نابودی این فاکتور برای بدن انسان مفید باشد اما در عین حال میتواند مشکلاتی نیز فراهم کند.
به باور این محققان مغز برخی افراد ممکن است در واکنش به پاتوژنهای مختلف از جمله chlamydia واکنشهای شدیدی از خود بروز دهد که در صورت نابودی آمیلوئید بتا تشدید میشود. اگرچه مغز افراد جوان بهتر میتوانند با این چالشها مواجه شوند اما در افراد سالمند شرایط سخت تر است.
در واقع نتیجه این بررسی جدید نشان میدهد که در فرآیند درمان آلزایمر نباید فاکتورهای سازنده و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن تحت تأثیر قرار گیرد.

خبر:  هدایت مسافران با کمربند ارتعاشی
یک شرکت آلمانی دست به ساخت یک کمربند جهت‌یاب زده که به کاربران اجازه میدهد بدون نیاز به ابزارهای لمسی و بصورت دست آزاد به بازدید از شهرها بپردازند.
کمربند شرکت "feelSpace " بر رو یا زیر لباس پوشیده شده و با مرتعش کردن کمر فرد بوسیله مجموعه‌ای از عملگرهای داخلی به وی در جهت‌یابی کمک میکند.
در حال حاضر برنامه‌های ناوبری زیادی برای کمک به جهت‌یابی در مکان‌های ناآشنا وجود دارد، اما برای استفاده از آن‌ها باید بطور دوره‌ای تلفن همراه را بررسی کرد که هر دو دست را مشغول میکند. اگرچه ساعت‌های هوشمند تا حدی به حل این مشکل پرداختند اما کمربند "feelSpace " بصورت کامل نیاز به استفاده از دست را حذف کرده است.
این کمربند از یک پروژه تحقیقاتی بدست آمده که در سال 2005 در دانشگاه اوسنابروک آغاز شده بود. در این تحقیق به بررسی این امر پرداخته شد که آیا شرکت‌کنندگان میتوانستند جهت شمال را احساس کنند یا خیر و با این هدف، آن‌ها را به کمربندهایی مجهز کردند که جهت شمال را با ارتعاش به سمت آن نشان میداد.
در نسخه تجاری این کمربند، کاربران میتوانند آن را در حالت قطب‌نما استفاده کنند که جهت شمال را به آن‌ها نشان میدهد. نیازی به همراه کردن این کمربند با یک تلفن هوشمند برای کاربردی ساختن آن نیست.
کاربران برای استفاده از حالت کاربردی‌تر روتین این کمربند میتوانند مقصد خود را روی یک برنامه iOS یا اندروید نمایش دهند. این کمربند که به فناوری بلوتوث مجهز است، اطلاعات را از تلفن هوشمند دریافت کرده و مسیر را با لرزاندن بخشهای جلویی یا چپ و راست نمایش میدهد.
یک الگوی ارتعاشی خاص به کاربر در مورد رسیدن به مقصدشان اطلاع‌رسانی میکند که این ویژگی بویژه برای کاربران دچار مشکل بینایی مفید است.
حالت دیگر ارائه شده در این کمربند، حالت خط مستقیم است که به کاربران اجازه میدهد جهت مقصد نهایی خود را بدانند اما دیگر سرنخ‌های جهت‌یابی گردشی را ارائه نمیکند.
وزن این دستگاه 450 گرم بوده و میتواند برای یک روز کامل با یک شارژ باتری کار کند.

خبر:  ساخت اولین موتورسیکلت کاملا بی‌صدا
سازمان تحقیقات پیشرفته دفاعی ایالات متحده آمریکا(دارپا) اولین موتورسیکلت کاملا بی‌صدا را طراحی و تولید کرد.
موتورسیکلت شناسایی سایلنت هاوک (Silent Hawk) مجهز به موتور هیبرید کاملا بی‌صدا است. این موتور در شرایط معمولی سوخت دیزل مصرف میکند و در شرایط اضطراری، شناسایی و حرکت در نقاط صفر مرزی میتواند با الکتریسیته کار کند.
سازمان دارپا تاکنون دو نمونه آزمایشی این موتور را تولید کرده است تا در صورت کسب استانداردهای ارتش ایالات متحده آمریکا، مجوز تولید را دریافت کند.
الکس دزویل، مهندس و طراح صنعتی سازمان دارپا عنوان کرد: با توجه به اهمیت حفظ جان نیروهای ویژه در حین ماموریت‌های شناسایی، مهندسان دارپا از موتور پیشرفته با قابلیت مصرف سوخت‌های متفاوت مثل دیزل، بنزین، سوخت جت و حتی روغن زیتون استفاده کردند.
وی در ادامه افزود: عملکرد این موتورسیکلت با یک سوئیچ دو حالته قابل تغییر است، به‌طوری‌که کاربر با استفاده از یک سوئیچ میتواند سیستم حرکتی را از وضعیت موتور درون‌سوز به وضعیت موتور الکتریکی با تولید کمترین صدا معادل 55 دسی‌بل تغییر دهد. این میزان معادل صدای موجود در اتاق است.
میزان آلودگی صوتی موتورسیکلت Hawk در وضعیت حرکت با موتور درون سوز تقریبا معادل صدای جاروبرقی متوسط یعنی حدود 75 دسی‌بل است.

خبر:  کشف دلیل کاهش تولید ستارگان در مقیاس کیهانی
یک تیم بین‌المللی از دانشمندان بنظر میرسد که توانستند کلید پدیده‌ای موسوم به "گرم شدن کیهانی" را که مسئول کاهش چشمگیر در تولید ستارگان در مقیاس کیهانی است، کشف کنند.
پیش از این تحقیق، دلیل گرم شدن کیهانی تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده بود، با این حال با ابرسیاهچاله‌های حاضر در مرکز کهکشان‌های خفته، مرتبط شناخته شده بود.
بطور معمول، ستارگان از ابرهای گاز و غبار میان‌ستاره‌ای شکل میگیرند که با گذشت زمان سرد شده و شکل‌گیری توده‌ها را ممکن میسازند. اگر این توده‌ها از جرم کافی برخوردار شوند، در خود فرو ریخته و هسته یک ستاره جدید را شکل میدهند. تصور می‌شود که گرم شدن کیهانی از وقوع این امر با گرم کردن مداوم گاز جلوگیری کرده و مواد تشکیل‌دهنده ستاره را بسیار داغ و پرانرژی نگه میدارند تا توده اولیه تشکیل نشود.
تحقیقات پیشین بر سیاهچاله‌ها به عنوان عامل این پدیده اشاره داشتند اما تاکنون هیچ رصد مستقیمی برای تائید این نظریه انجام نشده است. این امر به خاطر مشکلات ذاتی در نقشه‌برداری از مواد در یک مقیاس کهکشانی و سرعتی است که رویدادهای سیاهچاله‌ای در آن روی میدهند.
شاهد گمشده توسط ستاره‌شناسانی کشف شد که در تحقیق جدید آسمان دیجیتالی اسلون موسوم به "نقشه‌برداری از کهکشان‌های نزدیک در رصدخانه آپاچی پوینت"شرکت کرده بودند. آن‌ها کهکشانی با همه ترکیبات درست برای تولید نسل جدیدی از ستارگان را شناسایی کردند که به دلیل گرم شدن کیهانی، تنها از ستارگان پیر برخوردار بود. این نوع تازه کشف شده از کهکشان به "آبفشان قرمز" مشهور است که به دلیل رنگ قرمز ستارگان پیر اینگونه نامگذاری شده است.
نخستین آبفشان قرمز کشف شده "آکرا" نام گرفته و کهکشان همسایه نزدیک آن نیز به طور موقت "تتسو" نامیده شده است. ستاره‌شناسان دریافتند که ابرسیاهچاله‌های غول‌پیکر در مرکز آکرا مقادیر زیادی از ماده کهکشان تتسو را مصرف کرده آن را برای سوخت رسانی به بادهای قدرتمند خورشیدی بکار میبرد.
محققان بر این باورند که بادهای منتشر شده توسط این سیاهچاله باعث افزایش گرما و انرژی گاز در آکرا تا دمای بالای آستانه شکل‌گیری ستاره می‌شود. آن‌ها همچنین معتقدند که کهکشان راه شیری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اینکه در آینده در اثر بادهای تولید شده توسط سیاهچاله مرکزی آن به یک آبفشان قرمز تبدیل خواهد شد.

خبر:  ناکامی ناسا در باد کردن اتاق جدید ایستگاه فضایی
ناسا امروز بار دیگر برای باد کردن اتاق جدید ایستگاه فضایی بین المللی تلاش میکند.
قرار بود پنجشنبه و بر اساس یک پروژه از پیش برنامه ریزی شده اتاق جدید ایستگاه فضایی بین المللی موسوم به BEAM با هوا باد شده تا فضایی تازه به این آزمایشگاه فضایی افزوده شود. اما فضانوردانی که هدایت این مأموریت را بر عهده داشتند در انجام این کار ناکام ماندند.
فضای جدید ایستگاه فضایی بین المللی در واقع یک مدل قابل انبساط است که پیش تر توسط کپسول فضایی Dragon راهی این ایستگاه فضایی شده بود. حالا قرار است با بادشدن این اتاق، فضای بیشتری در اختیار فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی قرار گیرد.
این اتاق توسط شرکت Bigelow ساخته شده است. پیش تر دو مدل از این اتاقها در سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰ به مدار زمین ارسال شده بود و این سومین اتاق از این مدل است البته با یک تفاوت بزرگ و آن اینکه برای این مدل جدید قابل استفاده برای فضانوردان است.
آژانس فضانوردی آمریکا اعلام کرده که امروز بار دیگر فرآیند انتقال جریان هوا به این اتاق بالن مانند را آغاز خواهد کرد، به این امید که این بار به راحتی باد شود.
فرآیند بادشدن این اتاق درحالی در روز پنجشنبه متوقف شد که مهندسان ناسا و شرکت Bigelow متوجه شدند سرعت باد شدن آن با محاسباتی که از قبل انجام داده بودند همخوانی ندارد و به همین دلیل این فرآیند را متوقف کردند.
هنوز علت این ناهمخوانی در برنامه بادشدن مشخص نشده اما برخی گمانه زنی ها حکایت از باقیماندن اتاق در حالت فشرده به مدت ۱۵ ماه و انتقال با تأخیر آن به ایستگاه فضایی بین المللی دارد.

خبر:  ایرباس سریع‌ترین بالگرد ترکیبی جهان را میسازد
‌شرکت ایرباس گواهی تولید و حق بهره‌برداری انحصاری سریع‌ترین بالگرد جهان با حداکثر سرعت 471 کیلومتر در ساعت را دریافت کرد.
سریع‌ترین بالگرد جهان مجهز به سیستم تغییر وضعیت بالها از حالت عمود پرواز به حالت حرکت افقی پرسرعت است. نیروی مورد نیاز این پرنده توسط دو موتور رولز رویس با مجموع توان 2270 اسب‌بخار تامین میشود.
سخنگوی شرکت ایرباس در مورد فناوری انحصاری Compound Helicopter یا بالگرد مرکب عنوان کرد: در این فناوری وضعیت بالهای بالگرد برای کسب سرعت بالا تغییر کرده و ساختار بدنه شبیه به هواپیما میشود. در واقع تنها با فناوری تغییر وضعیت میتوان علاوه بر حفظ کارایی بی‌نظیر بالگرد، محدودیت سرعت این وسیله را نیز برطرف کرد.
رئیس سازمان ثبت اختراعات و علایم تجاری ایالات متحده آمریکا در مورد جزئیات حق تولید انحصاری بالگرد مرکب اظهار کرد: با توجه به نوآوری‌های شرکت ایرباس در تولید بالگردهای مدرن و کم مصرف و با در نظر گرفتن سابقه این شرکت در تولید تجهیزات ایمن پروازی، گواهی حق انحصاری تولید بالگرد مرکب شامل ساخت بدنه، موتور و شفت اصلی انتقال قدرت با حداقل یک موتور در هر ملخ برای این شرکت صادر شده است.
وی در ادامه افزود: فناوری بالگرد مرکب شامل یک جفت بال ثابت برای حرکت در حالت پرواز افقی است که در کنار سیستم حرکتی تغییر وضعیت‌دهنده به نیروی پیشران افقی، شکل نهایی بالگرد مرکب را میسازد.
..........................

خبر:  شواهدی از قابل سکونت بودن مریخ در گذشته!
یک پژوهش جدید نشان میدهد که مریخ زمانی دارای محیط‌های قابل سکونت با آب مایع بوده است.
دانشمندان این پژوهش ادعا میکنند که شواهدی از ذخایر مدفون شده از کربناتهای غنی از کلسیم و آهن در سیاره سرخ پیدا کردند.
به گفته محققان این پژوهش، شناسایی این کربنات‌های باستانی و خاک رس در مریخ نشان دهنده دوره تاریخی از این سیاره بوده که آب و هوای آن بسیار متفاوت تر از بیابان سرد و خشک امروزی بوده است.
کربنات‌های موجود در زیر سطح مریخ اشاره به یک محیط گرم‌تر و مرطوب‌تر در گذشته این سیاره دارد.
دانشمندان معتقدند که اگر آب زمانی روی سطح مریخ جریان داشته است، سنگ بستر این سیاره اکنون باید پر از کربنات‌ها و خاک‌های رس باشد، این‌ها خود شواهدی برای قابل سکونت بودن این سیاره در گذشته هستند.

خبر:  اجرام آسمانی غول پیکر از سیاه چاله ها ساخته شدند
گروهی از ستاره شناسان در ایتالیا شواهدی را یافتند مبنی بر اینکه اجرام آسمانی غول پیکر که هزاران تا میلیون ها بار بزرگتر از خورشید هستند، از نوع خاصی از دانه سیاه چاله ای تشکیل شدند.
این دانه ها به طور مستقیم از فروپاشی ابرهای گازی غول پیکر تشکیل شده و از هیچ مرحله میانی مانند انفجار یک ستاره پدید نیامدند.
سیاه چاله‌هایی که در مرکز کهکشان راه شیری کشف شدند فوق العاده بزرگ هستند، چرا که آنها در یک مکان بزرگ بوجود آمدند.
در حالی که ما هنوز اطلاعات زیادی در مورد سیاه چاله ها نداریم، دانشمندان نظریه‌هایی را در مورد چگونگی تشکیل آنها ارائه کردند.
یکی از این نظریه ها نشان میدهد که آنها نتیجه ادغام چند سیاه چاله کوچکتر هستند. یکی دیگر از نظریه میگوید این سیاه چاله های عظیم مواد بیشتری همچون گاز و گرد و خاک از محیط اطراف خود را بلعیدند.
با این حال دانشمندان بر این باورند که برخی از بزرگترین سیاه چاله‌ها یک میلیارد سال پس از انفجار بزرگ تشکیل شدند.
به گفته یکی از محققان این پژوهش، این فرضیه ها نشان میدهد که روند رشد این سیاه چاله های عظیم بجای اینکه در ابتدا کوچک باشند و سپس رشد کنند، از ابتدا بزرگ بوده و سپس در نرخ طبیعی خود رشد کردند.
اخترشناسان در این پژوهش داده های خود را از رصدخانه اشعه ایکس چاندرا و تلسکوپ فضایی اسپیتزر بدست آوردند.

خبر:  درختان موجب تشکیل ابر میشوند
فیزیکدانان موسسه CERN از یک اتاقک ابر استفاده کردند تا دریابند که آیا آئروسل‌ها (ذراتی که به عنوان هسته اولیه برای تشکیل ابر عمل میکنند) میتوانند به واسطه بخارهایی که بوسیله درختان منتشر میشوند تشکیل شوند یا نه.
محققان موسسه تحقیقات هسته‌ای اروپا(CERN) میگویند که احتمالا اتمسفر اولیه زمین قبل از انقلاب صنعتی بسیار ابری‌تر از امروز بوده است.
پیش از این محققان تصور میکردند که وجود سولفونیک اسید که به لطف سوزاندن سوخت‌های فسیلی از فراوانی بالایی در اتمسفر برخوردار است، برای تشکیل بیشتر ابرهایی که حول ذرات معلق تشکیل میشوند ضروری است. در اتاقک ابر مورد آزمایش ذرات توانستند بدون حضور اسید سولفونیک ابر تشکیل دهند. بخارات درختان میتوانند با کمک بی‌نهایت تشعشع کیهانی که از فضا به درون اتمسفر زمین نفوذ پیدا میکنند، 10 بار سریع‌تر به ذرات بارورکننده ابر تبدیل شوند.
بخارات سیاره‌ای و تشعشعات کیهانی روش‌های طبیعی برای تولید آئروسل و در نتیجه تشکیل ابر محسوب میشوند. این یافته‌ها به تازگی در قالب دو مقاله در مجله Nature به چاپ رسیده و به محققان کمک کرده است درک بهتری از نحوه تاثیر انسان بر اقلیم و پوشش ابر این سیاره به دست آورند.

خبر:  شام دیروقت ارتباطی با چاقی کودکان ندارد
محققان کینگز کالج لندن دریافتند که خوردن شام بعد از ساعت هشت شب، افزایش خطر چاقی کودکان را به دنبال ندارد.
محققان انگلیسی با مطالعه بر هزار و 600 کودک چهار الی 18 ساله متوجه شدند که خطر افزایش بروز چاقی و یا اضافه وزن برای کودکانی که وعده غذایی شامشان را بین ساعت 8 تا 10 شب میخوردند، وجود ندارد.
محققان از نتایج به دست آمده تعجب کردند، چون که پیش از این انتظار برعکس بودن نتایج را داشتند اما یافته‌ها حاکی از آن است که خوردن دیروقت شام تاثیری در وزن کودکان ندارد.
به گفته محققان، در کنار تغییرات در کیفیت رژیم غذایی و میزان فعالیت جسمی، زمان وعده غذایی یکی از بسیار عوامل احتمالی است که به عنوان عامل مؤثر بر روند افزایش وزن کودکان دیده میشود.
هرچند این پژوهش از نخستین مطالعاتی است که در این زمینه انجام شده است اما پژوهشگران خاطرنشان کردند که باید این تأثیرات در تحقیقات متعدد دیگری و با نمونه‌های متنوع دیگری مورد بررسی قرار گیرد.