۱۴۰۳ جمعه ۲۰ مهر

افزایش ظرفیت بازار آی سی تی کشور تا 117 هزار میلیارد

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، دكتر براري معاون دولت، مجلس و استان‌هاي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در جلسه شوراي اداري استان اردبيل گفت: در حال حاضر ظرفيت بازار آي‌ سي تي كشور از ۲۱ هزار ميليارد تومان به ۳۹ هزار ميليارد تومان افزايش يافته است كه پيش‌بيني ميشود در برنامه ششم توسعه اين ظرفيت تا سه برابر افزايش يابد.
مرتضي براري افزود: در حال حاضر ظرفيت بازار آي سي تي كشور از 21 هزار ميليارد تومان به 39 هزارميليارد تومان افزايش يافته است كه پيش‌بيني ميشود در برنامه ششم توسعه اين ظرفيت تا سه برابر افزايش يابد.
وي با اشاره به درآمدزايي در حوزه آي سي تي بيان كرد: 80 درصد اقتصاد در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات در حال حاضر توسط 20 درصد جمعيت اداره ميشود به طوري كه بخش اعظمي از اين اقتصاد در اختيار شركت‌هايي كوچكي بوده كه در استان‌هايي بزرگ همچون تهران فعاليت ميكنند و اين شركت‌ها بيشترين ارزش افزوده را دارند.
معاون دولت، مجلس و استان‌هاي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات پويايي را از جمله شاخصه‌هاي اقتصاد كشور دانست و تصريح كرد:‌ اين پويايي به دليل وجود سه ركن اصلي اقتصاد اعم از نيروي انساني، زيرساخت‌ها و بازار بوده كه سبب شده تا به جذاب‌ترين اقتصادها تبديل شود اما با اين وجود اين اركان به شكل متوازن بكارگيري نشدند و در چنين شرايطي ضروري است تا دانش‌آموختگان به عنوان كارآفرين پرورش يافته و در اين حيطه فعاليت كنند.
براري با اشاره به ظرفيت شركت‌هاي دانش‌بنيان و لزوم توجه و حمايت از آنها اظهار كرد: در برخي استان‌ها شركت‌هاي دانش‌بنيان با وجود محدوديت نيروي انساني امام توانستند در زمينه بودجه سالانه استان خود درآمدزايي كنند كه ضروري است اين امر در استان اردبيل نيز مورد توجه قرار گيرد.
وی ادامه داد: صنعت عسل توانسته به رونق اقتصادي اردبيل و كشور كمك كند اما زيرساخت هاي آي سي تي (فناوري اطلاعات و ارتباطات) نيز مهياست و ميتوان نسبت به ايجاد شركت هاي دانش بنيان در اين استان نيز به طور جدي اقدام كرد.
معاون حقوقي، امور دولت و مجلس وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات همچنين گفت: اندازه بازار آي سي تي كشور از ۲۱۰ هزار به ۳۹۰ هزار ميليارد ریال رسيده كه پيش بيني ميشود طي برنامه ششم به سه برابر برسد و در اين ميان سهم استان اردبيل بايد ۱۳ هزار و ۵۰۰ ميليارد ریال باشد كه اين امر نيازمند همكاري همه مجموعه هاي ذي ربط است.
همچنين در اين جلسه مجيد خدابخش استاندار اردبيل گفت: ميزان قابل توجه دانش آموختگان دانشگاهي به خصوص در پايه كارشناسي رايانه فرصت مناسبي است كه ميتواند زمينه را براي توسعه فعاليت هاي مرتبط با حوزه آي سي تي فراهم كند.
وي افزود: بسترها فراهم است و اقدام هايي صورت گرفته اما كفايت نميكند و بايد مردم به طور جدي وارد شوند اما در عمل انجام نميشود.
استاندار اردبيل بيان كرد: با توجه به ظرفيت ها بايد مردم در زمينه فعاليت و ايجاد كسب و كار در فضاي مجازي توجيه شوند كه اين امر از جمله با ارائه الگوهاي موفق در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات در استان ممكن ميشود.
وی با اشاره به اينكه تصور مناسبي از قابليت هاي فضاي مجازي وجود ندارد، اضافه كرد: به طور قطع فعاليت در اين حوزه به صورت انفرادي امكان پذير نيست و مشكلاتي وجود دارد اما بايد از نقطه اي آغاز شود.
خدابخش با اشاره به راه اندازي پارك علم و فناوري در استان عنوان كرد: امكانات، پشتيباني و تسهيلات مناسبي از سوي دولت براي شركت هاي دانش بنيان از جمله در قالب صندوق نوآوري و شكوفايي ارائه ميشود كه بايد از اين فرصت استفاده شود.
وي گفت: پيش تر برخي طرح ها در كلان مناسب بوده اما در اجرا با مشكلاتي روبرو ميشدند كه در زمينه فعاليت شركت هاي دانش بنيان موانع پيشين وجود ندارد و اين ظرفيت ها بايد براي فعالان حوزه آي سي تي بصورت مناسب تشريح شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

98911