۱۴۰۳ جمعه ۲۰ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه 23 خرداد

ICTPRESS گزارش میدهد :

خبر:  رونمایی از محصول الکتریکی غول خودروسازی آلمان
قرار است غول خودروسازی آلمان از اولین خودرو برقی این شرکت رونمایی کند.
شرکت مرسدس بنز آلمان، قرار است از اولین خودروی برقی خود در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی کند.
به گفته مسئولین شرکت بنز، این خودرو از نوع شاسی بلند است و مفهومی خواهد بود. انتظار میرود محصول جدید بنز، شبیه به مدل  GLC یا کوپه این شرکت باشد.
پیش بینی میشود خودروی برقی بنز سال ۲۰۱۸ یا ۲۰۱۹ میلادی روانه بازار شود. به گفته مسئولین شرکت بنز، محصول جدید آنها با تمامی خودروهای برقی مدل X شاسی بلند شرکت Tesla رقابت خواهد کرد.
پیش از این شرکت بنز در راستای پروژه تولید خودروی برقی اعلام کرده بود که ۴ مدل از این نوع خودرو را روانه بازار خواهد کرد که دو نوع آن صندوق دار و دو نوع آن شاسی بلند خواهند بود.
همچنین بنز در سال گذشته میلادی برای این پروژه ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد. در حال حاضر شرکت بنز مشغول ساخت باتری های سلولی برای خودروهای برقی خود است.
قرار است نمایشگاه خودروی پاریس در اواخر ماه سپتامبر آغاز به کار کند.
..........................
خبر:  نسل جدید بالابرها در مترو شهر لندن ساخته میشود
قرار است در شهر «لندن» از نسل جدید بالابرها برای جابجایی افراد در مترو استفاده کند.
سیستم حمل و نقل ریلی زیر زمینی شهر «لندن» بعنوان قدیمی ترین ناوگان زیر زمینی در جهان محسوب میشود و سالانه ۱.۳۴ میلیارد مسافر را جابجا میکند.
در واقع هر روز صبح و بعداز ظهر سیل مسافران در این شهر برای رفتن به محل کار خود در خیابان ها موج میزند که منجر به ترافیک و کندی تردد وسایل حمل نقل عمومی در خیابان ها میشود.
از این رو قرار است نسل جدیدی از بالابرها در مترو شهر «لندن» با نام «MULTI» نصب شود که از همان مکان، مسافران را به محل کار خود برساند. این بالابرها بدون کابل کار میکنند و مغناطیسی هستند.
بالابرهای مغناطیسی روی ریل هایی قرار میگیرند و میتوانند در مسیرهای مختلف به صورت افقی و عمودی تردد کنند و دیگر مانند بالابرهای کابلی نیازی نیست که در هنگام جابجایی فقط یک کابین در مسیر باشد.
به عبارت دیگر بالابرهای مغناطیسی میتوانند به همراه چند کابین در یک مسیر قرار گیرند. از مزایای دیگر بالابرهای مغناطیسی افزایش ظرفیت ۵۰ درصدی در جابجایی مسافران است. 
با استفاده از این سامانه، افراد بطور مستقیم از سکوی مترو به محل کار خود میروند و دیگر نیازی نیست که در خیابان تردد داشته باشند.
قرار است طرح بالابر MULTI از سال آینده میلادی آزمایش های اولیه خود را آغاز کند.
..........................
خبر:  «کاخ آسمانی» چین در اقیانوس سقوط میکند
به احتمال فراوان آزمایشگاه فضایی چین که به آن «کاخ آسمانی» نیز گفته میشود در ماههای آینده در زمین سقوط میکند.
چین در نظر دارد آزمایشگاه فضایی خود موسوم به Tiangong-۱ را تا پایان سال جاری میلادی به طور کامل از کار انداخته و با هدایت آن به سمت مدارهای پایینی زمین آن را روانه اقیانوس کند.
این آزمایشگاه فضایی فاقد سرنشین بوده و جالب اینکه چین هنوز زمان و مکان دقیق سقوط آن را اعلام نکرده است. در واقع این موضوع به بحثی پیچیده تبدیل شده است.
برخی کارشناسان علوم فضایی میگویند که به احتمال فراوان چین کنترل این آزمایشگاه ۸ تنی را از دست داده است که اگر چنین گمانه زنی هایی صحت داشته باشد آنگاه باید گفت این کشور تا آخرین لحظات برنامه سقوط این سیستم عظیم فضایی را از دنیا مخفی نگاه خواهد داشت.
از سوی دیگر و در حالی که بسیاری از خطرات ناشی از سقوط این آزمایشگاه فضایی در مناطق پرجمعیت زمین ابراز نگرانی میکنند اما گفته میشود که چین آن را در اقیانوس یا مناطق خالی از سکنه زمین ساقط خواهد کرد.
البته برخی کارشناسان فضایی نیز میگویند که همیشه چنین برنامه های حساسی بر اساس معادلات از پیش تعیین شده پیش نمیروند.
از سوی دیگر برخی نیز این احتمال را مطرح میکنند که چین بتواند با قرار دادن این آزمایشگاه در مداری مناسب، همچنان آن را حفظ کند.
سیستم فضایی Tiangong-۱ که به معنای «کاخ بهشتی» است بعنوان گام اولیه اما مهم چین برای ساختن تأسیسات فضایی بزرگی در مدار زمین محسوب میشود. این کشور در نظر دارد تا آزمایشگاه فضایی غول پیکر خود را در سال ۲۰۲۰ عملیاتی کند.
در همین راستا از Tiangong-۱ بعنوان سیستم فضایی آزمایشی برای انجام یک سری مأموریت و تمرین اتصال در فضا استفاده شده که از آن جمله میتوان به مأموریت بدون سرنشین Shenzhou-۸ در سال ۲۰۱۱ و مأمویتهای سرنشین دار Shenzhou-۹ و Shenzhou-۱۰  در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ اشاره کرد.
..........................
خبر:  سقوط هواپیما بدون تلفات جانی
مهندسان اوکراینی از یک روش جدید برای حفظ ایمنی مسافران هواپیما در زمان اضطرار رونمایی کردند که شامل کابین جدا شونده‌ای است که در مواقع اضطراری از هواپیما جدا میشود.
این کابین جدید در زمان برخاست، فرود یا پرواز میتواند از سایر بخشهای هواپیما جدا شده و بطور ایمن روی زمین یا دریا فرود بیاید و جان مسافران را نجات دهد.
محققان سه سال گذشته را به طراحی این سیستم مشغول بودند.
چترهای نجات روی سقف کابین متصل شدند که به محض جدا شدن آن از هواپیما، باز میشوند. همچنین لوله‌های لاستیکی نیز در این کابین تعبیه شدند که ضربه فرود روی زمین یا آب را گرفته و به شناور ماندن آن روی آب کمک میکنند.
در طراحی این سیستم از فناوری مورد استفاده در ساخت بدنه، بال‌ها، فلپ‌ها، الوران‌ها و دم هواپیما با کولار و کامپوزیت‌های کربنی بهره برده خواهد شد.
این طراحی شامل یک فضای ذخیره است که چمدان‌های مسافران را در زیر کابین نگه میدارد، از این رو در زمان جدا شدن کابین مسافران از بدنه هواپیما، لوازم آن‌ها گم نخواهد شد.
..........................
خبر:  استفاده از هندزفری هم حین رانندگی خطرناک است
محققان دانشگاه ساسکس انگلیس می‌گویند، استفاده از هندرفری در هنگام رانندگی به اندازه استفاده از تلفن همراه خطرناک است.
تصورها بر این میرود که استفاده از هندزفری هنگام رانندگی بسیار ایمن تر است و این در حالی است که استفاده از این وسیله به اندازه گرفتن موبایل در دست خطرناک است.
هنگام استفاده از هندزفری و موبایل، راننده آنچه را که از پشت تلفن میشنود را تصور میکند و اینجاست که داده‌های تصاویر بصری نظیر آنچه راننده در جاده میبیند و آنچه در پشت موبایل میشنود با یکدیگر برای پردازش سریع‌تر رقابت میکنند.
در این هنگام است که راننده دچار اختلال تمرکز در پردازش داده‌های تصویری میشود و در واقع به بعد کوچکی از جاده تمرکز میکند و از توجه به سایر خطرات احتمالی بازمیماند و نمیتواند تعادل درستی در این زمان برقرار کند.
نتایج این یافته نشان میدهد که مکالمات تلفنی چه با استفاده از هندزفری و چه با استفاده از گوشی منابع پردازش تصویری ذهنی بیشتری نسبت به آنچه از قبل انتظار میرفت، میطلبد، چون که حتی تجسم حالات صورت فرد مخاطب به اندازه کافی، پردازش زمان بری است.
این پژوهش در مجله "Transportation Research " منتشر شده است.
..........................
خبر:  نرم افزاری برای داشتن خواب بهتر
یک محقق کانادایی موفق به طراحی برنامه‌ای شده است که به داشتن خواب راحت کمک میکند.
این برنامه که mySleepButton" " نام دارد، از روشی استفاده میکند که اساسا افکاری که مانع خوابیدن شخص میشوند را به صورت غیر فعال نگه میدارد.
به گفته محققان این پژوهش از دانشگاه سیمون فریزر کانادا، اغلب افرادی که از بیخوابی رنج میبرند از داشتن ذهن آشفته، نگرانی‌ها و افکار غیرقابل کنترل در زمان خواب شکایت میکنند.
این نرم افزار در میان 154 دانشجو که از مشکل بیخوابی رنج میبرند آزمایش شده است. این برنامه افکار افراد را از آنها دور نگه داشته و به آنها کمک میکند تا به خواب بروند و دیگر به چیزهایی که آنها را بیدار نگه میدارند فکر نکنند.
با این حال به گفته محققان، این برنامه عاری از مشکل هم نیست چون که مغز انسان هر لحظه در حال فعالیت و ایجاد افکار جدید است.
..........................
خبر:  گوگل خودروی پرنده میسازد
لری پیج، بنیان‌گذار و مدیر سابق شرکت گوگل با سرمایه‌گذاری 100 میلیون دلاری به دنبال تولید اولین خودروی پرنده گوگل است.
لری پیج با تاسیس دو شرکت کوچک اما پیشرفته در زمینه تولید تجهیزات خودروهای برقی و پرنده در حال طراحی و ساخت اولین خودروی پرنده کاربردی و ایمن است. انتظار میرود تولید اولین خودروی برقی گوگل حداقل چند سالی طول بکشد.
بنیان‌گذار شرکت گوگل با تاسیس دو شرکت کوچک به نام‌های   Zee.Aero و  Kitty Hawk اولین گام را به منظور انجام مطالعه و تحقیقات اساسی در مورد خودروهای پرنده برداشته است.
سباستین تران، مدیر بخش برنامه‌ریزی پروژه خودروهای خودران گوگل عنوان کرد: اگرچه لری پیچ پروژه‌های خود را دنبال میکند اما تاسیس دو شرکت با زمینه مشخص توسط وی مشخص میکند که او در حال پرورش ایده‌های جدید است.
وی در ادامه افزود: با توجه به تمایل شرکت‌های بزرگ برای تولید خودروهای پرنده و مطالعات انجام شده در این حوزه انتظار میرود که با ورود شرکت گوگل و سرمایه‌گذاری‌های هنگفت انجام شده، حداقل در بازه زمانی پنج تا 10 سال آینده شاهد تولد اولین خودروی پرنده پیشرفته باشیم.
..........................
خبر:  ساخت اپلیکیشنی برای بقای عمر مبتلایان به سرطان ریه
محققان فرانسوی یک اپلیکیشن شبکه و تلفن همراه ارائه کردند که شانس بقای بیشتر را به مبتلایان به سرطان ارائه میکند.
یافته‌های یک کارآزمایی بالینی در فرانسه نشان داده که برنامه Moovcare در تلفن همراه و شبکه رایانه میتواند با پیگیری علائم و هشدار در مورد مشکلات احتمالی به مسئولین بهداشت، به مبتلایان به سرطان ریه اجازه دهد طول عمر بیشتری داشته باشند.
این اپلیکیشن که از بیماران میخواهد یک جدول علائم را بصورت هفتگی تکمیل کنند، تا هفت ماه میتواند عمر بیمار را نسبت به پیگیری‌های استاندارد پزشکی که در فواصل زمانی بیشتری انجام میشود، افزایش دهد.
به گفته محققان موسسه میان‌منطقه‌ای تومور شناسی در فرانسه، این برنامه به تشخیص زودهنگام عود بیماری کمک کرده که میتواند مراقبت‌های حمایتی زودهنگام از بیمار را به دنبال داشته باشد.
افرادی که بیماری آنها عود کرده، باید هفته‌ها برای ملاقات با پزشک خود صبر کنند. از این رو ممکن است همیشه نتوانند بهترین درمان ممکن را دریافت کنند زیرا بیماری آن‌ها بقدری پیش رفته که دیگر نمیتوانند عوارض سمی شیمی‌درمانی را تحمل کنند.
این تحقیق شامل 133 بیمار بود که اکثر آن‌ها به سرطان ریه مرحله سوم یا چهار مبتلا بوده و تحت شیمی‌درمانی قرار گرفته بودند. از این شرکت‌کنندگان خواسته شد تا هفته‌ای یکبار از اپلیکیشن مذکور برای ارسال گزارش در مورد 12 علائم بالینی مرتبط با عود مجدد سرطان ریه یا شرایط خطرناک احتمالی مرتبط با بیماری استفاده کنند.
استفاده موثر از این برنامه به ظاهر سودمند بود. از میان مبتلایان با خطر بالا، حدود 75 درصد توانستند تا یک سال پس از استفاده از این اپلیکیشن زنده بمانند. در مقایسه، تنها 49 درصد بیمارانی مه مراقبت‌های عادی دریافت کرده بودند، زنده ماندند.
همچنین کاربران این اپلیکیشن هفت ماه بیشتر از افرادی که آز استفاده نمیکردند، دوام آوردند. از سوی دیگر، این افراد تعداد سی تی‌اسکن‌های کمتری انجام دادند.
نتایج این کارآزمایی در نشست سالانه انجمن تومورشناسی بالینی آمریکا در شیکاگو ارائه شده است.
..........................
خبر:  علت میگرن کشف شد
محققان آمریکایی با انجام آزمایشات متعدد موفق به کشف علت بیماری میگرن شدند.
محققان مرکز تحقیقاتی «سن دیگو» آمریکا با انجام آزمایش روی کودکان، نوجوانان و بزرگسالانی که به بیماری میگرن مبتلا بودند، متوجه شدند که کمبود ویتامین دی، ریبوفلاوین (نوعی ویتامین بی) و کوآنزیم Q۱۰ موجب بروز میگرن در افراد میشود.
محققان آمریکایی با گرفتن نمونه خون افراد مبتلا به میگرن و آزمایش آن متوجه شدند که در خون آنها کمبود ویتامین های ذکر شده، وجود داشت. 
نتایج این آزمایش نشان داد که فقر کوآنزیم Q۱۰ در بدن دختران و زنان جوان نسبت به پسرها و مردان جوان بیشتر و در پسرها و مردان جوان کمبود ویتامین دی نسبت به دختران و زنان جوان بیشتر است.
همچنین افرادی که دارای میگرن مزمن هستند، نسبت به کسانی که کمتر به این بیماری مبتلا میشوند از کمبود بیشتر ریبوفلاوین و کوآنیزم Q۱۰ رنج میبرند.
محققان آمریکایی بر این باور هستند که با انجام آزمایشات بیشتر و تکمیلی، به درمان قطعی بیماری میگرن دست یابند.
..........................
خبر:  کشف حقایقی از قدیمی‌ترین رایانه جهان
باستان‌شناسان معتقدند که دستگاه آنتی‌کیترا کشف شده در کشتی باستانی دریای اژه یک ابزار اخترشناسی نیست بلکه در واقع قدیمی‌ترین کامپیوتر جهان است.
باستان‌شناسان با بررسی دستگاه Antikythera با روش برش و اسکن دریافتند که پیچیدگی آن به مراتب بیشتر از یک ابزار ساده اخترشناسی است.
ماشین Antikythera بیش از 100 سال قبل در جریان باستان‌شناسی در یک کشتی ‌شکسته در اعماق دریای اژه کشف شد. دانشمندان معتقدند که روی قسمت‌های داخلی این دستگاه حدود 500 کلمه وجود دارد که پس از 100 سال مطالعه تنها تعداد ناچیزی از آنها شناسایی شدند.
دانشمندان و باستان‌شناسان پس از یک دهه مطالعه با روش پیشرفته اسکن موفق به کشف بیش از 3500 کاراکتر شدند که با توجه به قدمت 2100 ساله آن، شناسایی کاربرد اصلی این دستگاه هنوز بسیار پیچیده و گیج‌کننده است.
پروفسور الکساندر جونز، متخصص علوم باستانی از دانشگاه نیویورک عنوان کرد: مطالعات اولیه تیم تحقیقاتی نشان داد که این دستگاه در واقع نوعی راهنمای رصد کهکشان‌ است، اما در یافته‌های اخیر مشخص شد که این دستگاه یک ماشین محاسباتی پیشرفته اما مکانیکی است.
وی در ادامه افزود: این دستگاه قطعا یک ماشین تحقیقاتی نیست بلکه یک ابزار پیشرفته محاسباتی در اختیار اخترشناسان یونان باستان بوده که با توجه به حرکات ماه و خورشید محاسبات مورد نیاز آنها را پردازش میکرده است.



نظرات : 0

ثبت نظر

14943