۱۴۰۳ جمعه ۲۰ مهر

رونمایی از سامانه پژوهش کار در پژوهشگاه فناوری اطلاعات

به گزاش شبکه خبری ICTPRESS، با حضور مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، سامانه «پژوهش کار»رونمایی از سامانه پژوهش کار در پژوهشگاه فناوری اطلاعات صبح روز گذشته در پژوهشگاه فناوری اطلاعات رونمایی شد.
مریم نظری مجری این طرح گفت: همه ما میدانیم که کیفیت پایان نامه ها و فعالیت های پژوهشی در حدی که قابل استفاده برای سایر دانشجویان و محققان باشد نیست.
وی افزود: براساس این سامانه یکسری آموزشهایی به پژوهشگران و محقق در انجام فعالیت های پژوهشی داده میشود تا با پایه «خواستن» به یک محصول خوب پژوهشی برسیم.
مریم نظری گفت: با راه اندازی این سامانه استانداردهای آموزشی و پژوهشی ارتقاء می یابد و نگارش با سه اصل ساده نویسی، کوتاه نویسی و کامل نویسی محقق میشود.
در ادامه مجتبی شریعتی نیاسر گفت: تمرکز نداشتن آمار و اطلاعات یکی از نقاط ضعف کارهای پژوهشی در کشور است که موازی کاری و دوباره کاری در انجام فعالیت ها را موجب میشود.
معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات وفناوری افزود: باید رابطه پژوهشگاه فناوری اطلاعات و وزارت علوم قانونمند شود و اطلاعات این پژوهشگاه برای فعالیت های پژوهشی در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه اطلاعات این پژوهشگاه باید از دریچه این سامانه در اختیار محققین قرار گیرد افزود: باید پژوهشگران و اساتید از طریق این سامانه مکلف شوند که با پژوهشگاه همکاری بهتری داشته باشند.
شریعتی نیاسر به آئین نامه وام دکتری اشاره کرد و گفت: آئین نامه وام دکتری به تمام دانشگاه های کشور ابلاغ شده است، البته پارسال هم این آئین نامه بود ولی تامین اعتبار خوبی نداشت، بنابراین پیش بینی میشود که امسال تمام دانشگاه ها از وام دکتری بهره مند شوند.
وی افزود: وزارت علوم تحقیقات و فناوری آمادگی خود را برای هرگونه ارتباط با پژوهشگاه فناوی اطلاعات اعلام میکند.
شریعتی نیاسر همچنین به ارتباطات وتعاملات برون مرزی اشاره کرد و گفت: ما باید آرشیوی از منابع خارجی در کشور داشته باشیم همان گونه که در خصوص منابع داخلی چنین آرشیوی وجود دارد.
مجری طرح سامانه «پژوهش کار» گفت: این سامانه تلاش دارد که پژوهشگران را در فعالیت های پژوهشی توانمند کند تا محصول پژوهشی با کیفیت تر تولید شود.
مریم نظری در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما افزود: پژوهش های زیادی در کشور انجام میشود ولی متاسفانه منجر به تولید و یا حل مساله نمیشود از طرف دیگر ما شاهد بحث هایی مربوط به سرقت علمی در کشور هستیم.
وی به هدف راه اندازی سامانه «پژوهش کار» اشاره  کرد و افزود : هدف از طراحی و راه اندازی این سامانه  تولید محصولات پژوهشی با  کیفیت تر توسط پژوهشگران و محققان است و این توانمندی از طریق این سامانه برای پژوهشگران ایجاد میشود.
نظری گفت: هدف دیگر ما از راه اندازی این سامانه تولید پژوهش های مولد بوده است تا پژوهشگران چگونه پرسیدن و خوب پرسیدن را یاد بگیرند.
وی افزود: رویکرد پژوهشگاه و این سامانه توانمندسازی پژوهشگران است تا پژوهشگران منتظر یادگیری از طریق استادان نباشند بلکه خودشان از طریق این سامانه بتوانند بدرستی فعالیت پژوهشی داشته باشند.

نظرات : 0

ثبت نظر

64016