۱۴۰۳ جمعه ۲۰ مهر

وزیر ICT: ضرورت توجه به آموزش و ارتقاء سواد دیجیتالی کاربران

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جلسه هم انديشي با حضور فعالان، كارآفرينان، محققان و سرمايه گذاران بخش خصوصي حوزه ICT عصر روز گذشته، سه شنبه 1 تیر، در سالن اميد وزارت ارتباطات برگزار شد.
در اين جلسه برخي از فعالان بخش خصوصي به بيان برخي ظرفيتها و موانع و مسايل پيش روي فعاليت، سرمايه گذاري و ارائه خدمات با كيفيت به مردم پرداختند و راهكارها و راهبردهايي برای بهتر شدن شرايط و روند توسعه اين حوزه در كشور ارائه دادند.
در ادامه دكتر واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ضمن تبريك ماه مبارك رمضان و ميلاد امام حسن مجتبي (ع) و آرزوي بهره گيري از فيوضات و بركات اين ماه گفت: امروز بر كسي پوشيده نيست كه يكي از مهمترين سياست هاي دولت تدبير و اميد، بهره گيري حداكثري از ظرفيت بخش خصوصي به منظور ايجاد كسب و كار، رونق اقتصادي، افزايش درآمد بخش و در نهايت توسعه و پيشرفت كشور با مشاركت حداكثري مردم، فعالان و دلسوزان حوزه هاي مختلف است.
وزير ارتباطات با اشاره به روند رو به رشد حضور بخش خصوصي در حوزه ICT گفت: تمام تلاش ما بعنوان بخش دولتي از ابتداي دولت تدبير و اميد، عليرغم وجود مشكلات تامين منابع، توجه به توسعه حوزه زيرساختي بود. چون كه اعتقاد داشتيم ارائه خدمات مطلوب تنها در بستر زيرساختهاي مناسب امكان پذير است.
وي توسعه و تجهيز زيرساختها را فرآيندي پرهزينه، زمان بر و داراي ويزگي بازگشت طولاني مدت سرمايه خواند و گفت: در حال حاضر با فراهم شدن شرايط زيرساختي، لازم است بخش خصوصي با تفكر ارائه خدمات متنوع وارد عرصه شده و ضمن ايجاد زمينه هاي كسب و كار و اشتغال، بازار خود را ترميم كند.
واعظي تشكيل كنسرسيوم ها توسط چند شركت به منظور حمايت از يكديگر و تجميع منابع را از جمله راهكارهاي مناسب براي حضور پر رنگ تر بخش خصوصي در طرحها و پروژه هاي بزرگ دانست و افزود: اين روش در همه جاي دنيا مرسوم است كه شركتهاي مختلف و حتي رقيب در برخي طرحها و پروژه ها تشكيل يك گروه را داده و با هماهنگي و تجميع منابع و سرمايه سعي ميكنند حضور بهتر و قوي تري براي اجراي طرح هاي بزرگ و يا ملي و بين المللي داشته باشند.
وزير ارتباطات در ادامه، بر كمك و همكاري بانكها به عنوان يكي از پايه هاي اصلي تامين سرمايه تاكيد كرد و گفت: در همه نقاط دنيا بخش خصوصي 20 تا 30 درصد سرمايه طرح را ميپردازد و براي تامين باقي سرمايه از بانكها كمك ميگيرد.
واعظي در بخش ديگري از سخنان خود، با اشاره به سرعت بالاي تحولات فناوري در دنيا و كشور گفت: لازم است متناسب با اين سرعت، از لحاظ فرهنگي نيز با حساسيت و دقت بيشتر فعاليت كنيم.
وي اضافه كرد: نهادهاي مسئول مانند صدا و سيما، متوليان حوزه فرهنگي و رسانه ها بايد براي موضوع آموزش، فرهنگ سازي و ارتقاء سواد رسانه اي و ديجيتالي كاربران برنامه ريزي كنند و كاربران نيز بايد سعي كنند تا از شرايط به وجود آمده به نحو صحيح و درست استفاده كنند.
وزير ارتباطات در عين حال، بر لزوم داشتن جوانان و فارغ التحصيلان صاحب مهارت تاكيد كرد و گفت: شركتهاي بزرگ و دانشگاهها بايد تلاش كنند تا در كنار آموزش نظري، مهارت و تخصصي كار كردن را به دانشجويان و جوانان علاقمند به فعاليت بياموزند تا شكاف بين آموزشهاي نظري و كار در فضاي صنعتي و يا مبتني بر فناوري پر شود.
وي در پايان از عوامل مهم و اثرگذار براي تشويق حضور بخش خصوصي و سرمايه گذار داخلي و خارجي در همه حوزه ها و از جمله حوزه ICT را امنيت خواند و گفت: وجود يك فضاي امن سبب ميشود تا سرمايه گذاران تمايل بيشتري به ورود سرمايه خود به عرصه توليد و ارائه خدمات به مردم و نهايتا رونق اقتصادي داشته باشند.
وي اضافه كرد: لازمه تحقق اين مهم قانون گرايي، اجراي صحيح قانون و تعريف الگويي مناسب با حداقل موانع و حداكثر ظرفيت سازي و منابع براي فعاليت بخش خصوصي است.

نظرات : 0

ثبت نظر

51535