۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۹ مهر

تمایل 66 درصد از کاربران فضای مجازی به خرید آنلاین

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، از سال ۸۶ که بحث فروشگاههای اینترنتی و تحویل کالا از طریق پست مطرح شد تا پایان سال 94 نزدیک به ۱۳/۵ میلیون مرسوله در بخش خرید و فروش اینترنتی کشور توسط شرکت پست جابجا شده است که ارزش مالی این کالاها حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بوده است.

درحالیکه  تعداد واحدهای صنفی دارای نماد الکترونیکی به 17226 واحد رسیده، اما تعداد فروشگاههای اینترنتی به یک دهم این میزان هم نمیرسد. بر اساس گزارشات اعلام شده تعداد 900 فروشگاه مجازی در حال فعالیت هستند که به گفته فعالان این حوزه، حدود نیمی از این فروشگاهها فاقد نماد الکترونیک و پروانه کسب هستند.

نکته حائز اهمیت در این بین عدم حضور تولیدکنندگان داخلی در بین این فروشگاههای اینترنتی است. دقیقا برخلاف کشورهای دیگر که اغلب کالاهای فروشگاههای اینترنتی آنها را کالاهای تولید داخلشان پوشش میدهند. 

شاید بتوان رقابتی نبودن قیمتها، نبود راهنما و اطلاعات کافی، محدود بودن به برندهای خاص، نبود کالاهای تخصصی و خاص، ترس از سرمایه‌‌گذاری در فروشگاههای آنلاین و عدم تدوین قانون مشخص برای فروشگاههای اینترنتی را موانع اصلی بر سر راه کسب و کارها برای ورود به دنیای فروشگاههای انلاین دانست.

با این حال رشد 60 درصدی فروش آنلاین طی سالهای اخیر نشان میدهد خرید آنلاین کاملا در بین مردم جا افتاده است. تنها کاری که فروشگاههای اینترنتی باید بدرستی انجام دهند این است که کالای مورد نیاز خریداران را به بهترین شکل ممکن در دسترسشان قراردهند.

در نظر سنجی انجام شده تمایلات کاربران به خرید کالاها هم مورد بررسی قرار گرفته است که بر اساس آن، 24 درصد از کاربران فضای مجازی که تمایل به خرید آنلاین دارند ترجیح میدهند کالاهای دیجیتال مورد استفاده‌شان را از فروشگاههای اینترنتی خریداری کنند. 14 درصد از آنها به خرید لوازم صوتی و تصویری از طریق اینترنت علاقه نشان داده‌اند و خرید لوازم خانگی با 12 درصد اقبال دیگر گروه‌کالایی است که کاربران فضای مجازی به خرید آنلاین آن تمایل نشان داده‌اند.

لوازم ورزشی، پوشاک، زیورآلات و لوازم آرایشی نیز در رتبه‌های بعدی تمایلات کاربران فضای مجازی قرار گرفته‌اند.

اما بخش دیگر این نظرسنجی به محبوبیت فروشگاههای اینترنتی مربوط میشود که در آن فروشگاه اینترنتی «چاره» نسبت به دیگر فروشگاهها از محبوبیت بیشتری برخوردار است. لازم به توضیح است که در این بخش فروشگاههایی با هم مقایسه شده‌اند که به لحاظ برندینگ و بازاریابی در سطحی متعادل و یکسان با یکدیگر قرار دارند. برندهای معروفتر به لحاظ حجم بالای تبلیغات و اندازه کسب و کارشان نمیتوانستند در کنار این فروشگاهها قرارگیرند.

رتبه محبوبترین فروشگاه بعد از «چاره» با 18 درصد آرا به فروشگاه اینترنتی «زنبیل» رسیده است. و پس از آن هم «مقداد آی‌تی» رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. با نگاه به گروه‌کالاهای محبوب، براحتی میتوان این جایگاه را برای فروشگاههای یاد شده متصور شد.

لازم بذکر است آمار بدست آمده از نظرسنجی کالاگرد نشان میدهد فروشگاههایی که بصورت سوپرمارکتی همه محصولات گروه­های کالایی را عرضه میکنند از محبوبیت بیشتری نسبت به فروشگاههای تخصصی که تمرکزشان بر روی یک یا 2 گروه کالایی است، برخوردار هستند. این در حالی است که تجربه خریداران نشان داده است که خرید یک کالای تخصصی از فروشگاههای تخصصی به لحاظ قیمت نهایی، خدمات پس از فروش و از همه مهمتر ارائه اطلاعات تخصصی در خصوص کالای موردنظر، بسیار مفیدتر بوده است. کارشناسان معتقدند بازارهای اینترنتی میتوانند بعنوان یک راه حل مناسب برای معرفی کالاها و فروشگاههای تخصصی مطرح شوند.

گفتنی است نظر سنجی سراسری کالاگرد به مدت 45 روز از یکم خرداد شروع شد و در عید فطر یعنی 15 تیرماه خاتمه یافت. لازم بذکر است تیم تحقیقاتی کالاگرد در حال بررسی آمارهای بدست آمده از این نظرسنجی و تحلیل رفتار بازارهای آنلاین و کاربران فضای مجازی است که گزارشهای ان بزودی منتشر خواهد شد.

نظرات : 0

ثبت نظر

99040